background image
DI TCARET REHBER
70
Birinci nüsha(Asil) mallarla birlikte gönderilir.
Mallar, alicisina, müracaatinda ve hüviyet ibrazi
kariliinda hamule senedi aranmaksizin teslim
edilebilir. Bu nedenle kredili ilemlerde hamule
senedinde alici olarak bankanin kayitli olmasinin
önemi vardir.
Ordino; ara konimentoya göre düzenlenen ve
mallarin kime ait olduunu ve gümrük ambarinda
yerini gösteren bir çeit senettir.
8.2.3. SGORTA POLÇES
Sigorta akdinin belgesi olarak sigortaci
tarafindan imzalanip, sigorta ettirene verilen ve her
iki tarafin hak ve borçlarini gösteren bir vesikadir.
Nama, emre veya hamiline tanzim edilebilir;
poliçelerin ciro yolu ile devri de mümkündür.
Banka lehine düzenlenmemi bulunan, vesikali
kredi konulu mallara ilikin sigorta poliçelerinin
beyaz ciro ile bankaya devredilmesi gerekir.
Poliçeler ;sigortaya konu olan eyanin tüm detay
bilgileri ile birlikte, taiyici bilgilerini de eksiksiz
olarak içermelidirler. Düzenlendii tarih de dikkat
edilmesi gereken önemli konulardan biridir
devri ile bir baka sahsa intikal eder veya senedin
terhini suretiyle eya üzerinde rehin hakki doar.
8.2.2.3. Havayolu Taima Senedi (Air waybill/
AWB)
Havayolu irketlerince düzenlenen ve mallari
tainmak üzere teslim alindiini gösteren mak-
buzdur. Mallar üzerinde tasarruf etme Yetkisi
vermez. Vari havalimaninda gümrük ileminin
tamamlanmasindan sonra mallar belgede ismi
yazili aliciya teslim edilir. Alici yerine alicinin
bankasi adina da düzenlenebilir. Bu durumda ban-
ka vari yerindeki havayolu irketine verecei yazili
talimatla mallari aliciya teslim ettirir. Belgede yer
alan bilgiler: Uçu sefer sayisi ve tarihi, malin cins
ve miktari, alicinin adi, yükletenin adi, navluna ait
kayit ve havayolu irketinin kae ve imzasidir.
Trenle taimacilikta kullanilan taima belgesi
olup "mallarin demiryolu ile tainmasina ilikin
uluslararasi anlama" (Convention Internationale
Concernantle Transports Des Marchandises Par
Chemins De Fer) - kisa adi CIM - anlamasina tabii
olarak düzenlenir. Mallarin mülkiyetini temsil
etmez, dolayisiyla ciro edilemez.
Demiryolu idaresince belgenin gönderene
verilii sadece malin bir vagonu doldurmasi (Full
Load) durumu ile kisitlidir. Aksi halde, yani bir
gönderene ait malin vagon doldurmamasi (Less
Than Full Load) durumunda demiryolu idaresi
hamule senedi vermez. Bu durumda malin bir
taima komisyoncusuna teslim edilerek ondan
nakliyeci makbuzu alinmasi gerekir. Komisyoncular
ayni yöne mal gönderen saticilardan teslim aldiklari
mallari gruplandirarak vagonlari doldururlar ve
demiryolu idarecilerinden kendi adlarina hamule
senedi alirlar.
Dolu vagon kariliinda demiryolu idaresinin
verdii belge hamule senedinin ikinci nüshasidir.