background image
DI TCARET REHBER
155
olacaktir. Eer bir konteynerden az yükünüz varsa (less ­ than ­ container ­ load / LCL ­ parsiyel yük) baka
bir firmanin mali ile birletirmeniz daha iyi olur. Böylece sadece airlik ya da hacim (hangisi daha fazla ise)
üzerinden ödeme yaparsiniz.
1.4.6. Deniz Nakliyesinde stenen Ana Belgeler
Bir hracat Gemi Nakliye Talimati'na ihtiyaciniz vardir. Bu, taima irketine malinizla ilgili ve nasil
tainmasi gerektiine ilikin detaylari bildiren bir belgedir. Bunu, hangi gemide yer ayirtilacai takip eder.
Bu ilem telefon ile yapilabilir, ancak yazili yapilmasi olasi bir hatayi önlemek için elbette daha yararlidir.
Bkz.
Ayni zamanda aaidaki hususlardan birine de
ihtiyaciniz olabilir:
·
Mallariniz tehlikeli ise, "Tehlikeli Mal Belgesi"
anlamina gelen DGN (Dangerous Goods Note (DGN)
almalisiniz. Bu belge mallarin yapisini ve ne tür tehlike
arz ettiklerini detaylandirir.
Ek olarak aaidakilerden birine de ihtiyaciniz
olacaktir.
·
(Bill of Lading) Konimento. Taiyici tarafindan
düzenlenir ve üç amaca hizmet eder. Malin taiyici
tarafindan kabul edildiini, taima kontratinin varliini
ve malin kime ait olduunu gösteren bir belgedir.
Tarihi son derece önemlidir..
·
(Sea Waybill) Konimento gibidir ancak malin
mülkiyetini belirtmez bu sebeple kullanimi daha kolay
ve çabuktur. Aralarinda iyi ilikilerin tesis edildii alici
­ satici ilemlerinde ya da mülkiyetin el deitirmedii
durumlarda kullanilir. (Örnein ayni irketin bölümleri
arasinda)
1.4.7. Denizdeki Mallar çin Kargo Sigortasi
`Marine Insurance' deniz sigortasi, sadece okyanus gemi nakliyesini deil karayolu, demiryolu ve
havayolu nakliyesini de kapsar.
Deiik uluslararasi anlamalara göre, gemi nakliye irketleri taidiklari mallardan sorumludurlar.