background image
DI TCARET REHBER
143
Hava Taimaciliini düzenleyen anlamalardir. Bu
anlamalar havayolu ile uluslararasi taimacilii
ifade ederler ve u hususlari kapsarlar:
· Taiyicinin sorumluluklari
· Finansal sorumluluk limitleri
· Taiyicinin anlamaya ilikin sorumluluklari
· Gerekli belgeler
· Yükletenin sorumluluklari
· Tehlikeli mallara ilikin özel artlar
· Zaman limitleri
1.3. MALLARIN DEMRYOLU LE
TAINMASI
1.3.1. Giri
Demiryolu, büyük hacimli ya da ambalajsiz
ürünlerin (bulk) nakliyesinde kullanilan geleneksel
bir yol ise de hacimli olmayan ürünlerin tainmasi
için de kullanimi söz konusudur. Genellikle,
ihracatçilar demiryolunu dier metodlar uygun
olmadiinda ya da göreceli olarak pahali
olduunda tercih ederler.
Son zamanlarda demiryollarinin devlet
tekelinden çikip özellemeleri rekabet ortami
yaratmitir bu da demiryolu hizmetlerinde
genileyen hizmet aina ve pazara yeni
operatörlerin girmesine sebep olmutur.
Demiryolu, özellikle uzak mesafelerde ucuz
olabilir ve zamandan tasarruf salayabilir. Ancak,
demiryolu hizmetlerinin ayarlanmasi zaman
alabilir ve küçük sevkiyatlara uygun deildir.
1.3.2. Demiryolu ile Nakliyenin Size Uygun
Olup Olmadiina Karar Verin
Uluslararasi yüklemede, demiryolu bazen
eyanin saticidan aliciya gönderimi için ana taima
olarak kullanilirken, bazen de bir baka taima
aracinin (dorse, konteyner gibi) belli bir mesafede
tainabilmesi amaçli kullanilir. Dier bir deyile
Multimodal (çoklu) taimacilik içerisinde kullanilan
bir taima ekli olarak tercih edilir.
Demiryolu kompleks bir çözüm olabilir nakliye
için, uygulanabilir bir seçenektir. Avantajlari,
çevreye saladii faydalar ve daha az pahali
olmasidir. Ayrica karayolu ile kiyaslandiinda daha
çabuk ve pratiktir. Buna karin, sinirli ve esnek
olmayan rota ve saatler maliyetleri arttirabilir ve
mallarin hareketini yavalatabilir. Yüklemek ve
yerletirmek pahali olsa da, birçok sevkiyati bir
anda yapmak size ucuza gelebilir. Eer mesafe 400
kilometreyi aarsa demiryolu karayolundan daha
ucuza gelir.
Mallariniz için en iyi rota ve en iyi nakliye
modeline karar vermek uzmanlik isteyen bir itir.
Yük komisyonculari ve nakliye operatörleri bu
konuda uzmandirlar.
Bazi firmalar, direk demiryolu irketi ile temas
kurmayi tercih ederken, birçok firma ise, taima
komisyoncusu ile çalimayi tercih eder.