background image
DI TCARET REHBER
142
Sivi ve benzeri maddeler: Sivi ve benzeri
maddelere örnek olarak jeller, spreyler, ampuanlar,
losyonlar, kremler, di macunlari verilmitir. Bu
maddelerin her birinin 100 ml airlii geçmeyecek
muhteviyati diaridan görünebilecek saydam ve
azi açilip kapanabilen poetlerin içinde olmasi
arti getirilmekle birlikte toplam airliklarinin 1
litreyi geçmeme arti da getirilmitir.
1.2.7. Havayolu Taimaciliinda Endüstriyel Uy-
gulamalar
Çou mal lisanssiz ithal ve ihraç edilebilir.
Ancak bazi mallarin ticareti kisitlanmitir. Bu
sebeple hangi endüstri kurallarina uymaniz
gerektiinden haberdar olun. Genellikle silahlar,
ilaçlar, nesli tükenmekte olan hayvanlardan elde
edilen ürünler ve yüksek teknoloji bilgisayar
ürünleri ihraç edilmeden önce lisansa gerek vardir.
1.2.8. Tehlikeli Mallar
Uçak ile tehlikeli mal transferi yapmak
niyetindeyseniz, mallarin uygun bir ekilde
paketlendii, etiketlendii ve IATA Dangerous
Goods Regulations'a (Tehlikeli Mallar
Düzenlemeleri) uygun sertifika alindiindan emin
olmalisiniz. Ayni zamanda bu mallarin karayoluyla
tainma izni de olmalidir.
1.2.9. Havayolu Taimacilii le lgili Belgeler
hracattan önce gümrük ilemlerinin
tamamlanabilmesi için taima organizatörlerinin
ticari faturaya ihtiyaci vardir. Bu Air Waybill'e eklenir
ve gidecei yerin havaalanina gönderilir.
Air Waybill
Açik (blank) air waybill bireysel havayollari
tarafindan taima organizatörlerine verilir.
Doldurulmu air waybill taima belgesidir.
Havayolu ile ihracatçi arasinda taima ile ilgili
bir kontak olduunun ve havayolunun mallari
kabul ettiinin kanitidir. Uygun bir ekilde ciro
edildiinde, air waybill, mallarin ihraç edilmi
olduunun belgeli kanitidir.
Air waybill, siz, acentaniz ve havayolu arasinda
bir anlamadir.
Sati Koullari
Mallar satildii zaman, satici ve alici aralarinda,
havayolu taima ve dier masraflarin kimin
tarafindan karilanacai konusunda anlami
olmalidir.
Havayolu nakliyesi için gerekli tüm
belgelerden haberdar olmaniz çok önemlidir.
Taima organizatörünüzden bilgi aliniz.
1.2.10. Havayolu Sigortasi
Havayollari, taima organizatörleri ve tedarik
zincirindeki dier üçüncü kiiler sinirli sorumluluk
artlariyla çaliirlar. Bunun anlami, kayip ya da
hasar olduunda mallarin gerçek deeri kadar
tazminat alamayacainizdir. Bu sebeple tam bir
sigorta yaptirilmalidir.
Ancak sigorta normal olarak nihai kayiplari
karilamaz. Örnek olarak, sevkiyat gecikmesi
sebebiyle finansal bir kayip olumasi. Mallari
yüklemeden önce böyle bir teminata ihtiyacinizin
olup olmadiini kontrol edin.
Sigortanin derecesi ödeyeceiniz primin
miktarini belirler. Urayabileceiniz risk faktörleri
ile sigortanin derecesini örtütürmeye çaliin.
Varova ve Montreal Anlamalari
Varova ve Montreal Anlamalari Uluslararasi