background image
DI TCARET REHBER
139
· Sizin hedef ülkenize mal tainmasinda
deneyimliler mi?
· IATA'nin üyesi midirler? Bu kuruluun üyeleri
sinirli sorumluluk sigortasina sahiptirler
ve standart ticaret artlari sunarlarken üye
olanlar sunamayabilir.
· Eer gerekirse farkli nakliye metotlarini
kullanabilirler mi?
Uluslararasi Kurye ve Ekspres Paket Daitim
Hizmetleri
Kurye ve ekspres operatörler kapidan kapiya,
her ey dahil (gümrük vergileri hariç) hizmet
verirler. imdilerde 30 kg ve daha fazlasi için de
hizmet verebiliyor olmalarina ramen çounlukla
küçük sevkiyat taima hizmeti verirler.
Son yillarda, uluslararasi havayollari ürünlerin
kapidan kapiya tainmasi hizmetine ihtiyaç
olduunu fark etmilerdir. hracatçilar talep
ettikleri hizmet ve masrafa göre, malin türünü ve
airliini da dikkate alarak hangi seçenein kendi
ihtiyaçlarina daha iyi uyduuna karar vermelidirler.
Havayolu taimasi daha çok bozulabilir mallar
(yiyecek gibi) için kullanilir.
1.2.5. Ambalaj çin Tavsiye
Mallarin havayolu ile tainmasi, çeitli
yükleme süreçlerinde korunduklari anlamina
gelmez. Bir paketin 60 kez yüklenip boaltilip yine
yüklenebilmesi hesap edilir, bu yüzden kaliteli
ambalajlanmasi esastir.
Mallarinizi ambalajlarken aaidaki unsurlari
dikkate almalisiniz:
· Mallariniz, üstlerine daha air mallar konulursa
hasar görürler mi? Di ambalajinizin uygun,
güçlü ve güvenli olduundan emin olun.
· Mallari ambalajin içine sabitleyin ­ dolgu
malzemeleri kullanin.
· Küçük paketleri büyük paketlerin ya da
paletlerin içine koyun ki kaybolmasinlar ve
1.2.3. Havayolunun Rolü
Çou yük taimacilii yolcu uçaklari ile yapilir.
Tainacak yükün miktari yolculara ve bagaj yüküne,
uçain tipine ve mesafeye balidir.
Varova konvansiyonuna göre, havayollari
limandan-limana taimayi kabul ederler. Bu
anlamaya göre havayollarinin ve ayni zamanda
yükleyicinin (ithalatçi ya da ihracatçi) yasal,
sözlemeye dayali sorumluluklari belirlenir.
Öncelikle yük, yük organizatörü tarafindan
taimaya hazirlanir (ready for carriage) mallar
havaalanindan kargo terminaline gönderilir. Kargo
terminalindeki operatörün birincil sorumluluu
mallari yüklemeye hazir hale getirmektir.
Havayolu yakit durumunu planlar, yolcu, bagaj
ve kargonun yüklenmesini salar. Bazen son dakika
olaylari sebebiyle yük bir sonraki uçua kalabilir.
Havayollari her eyi önceden ayarlami
olmalarina ramen Conditions of Carriage'e
(Taima Koullari) göre gecikmelerden sorumlu
tutulamazlar.
1.2.4. Havayolu Lojistii
Havayolu taimacilii ilemleri daha karmaik
olabilir. Kendi kendinize yüklemeyi tercih
etmiyorsaniz bir yük organizatörü kullanabilirsiniz.
Genellikle, küçük miktardan orta miktara
kadar ki yüklemelerde en ekonomik yöntem
`birletirme hizmeti'dir. (consolidation service)
yük organizatörleri önceden yer ayirtir ve satin
alirlar daha sonra da ayni gün ayni bölgeye mal
göndermek isteyen ihracatçilara satarlar.
stediiniz hizmeti bildiinizden emin olun ve
size uyan taima organizatörünü seçin. Seçmenize
yardimci olacak aaidaki sorulari sorun:
· Sizin malinizin tipindeki mallarin
tainmasinda deneyimliler mi?