background image
DI TCARET REHBER
130
Sigorta yaptirmak demek, nakliye ile ilgili özen
gösterme görevinizi aksatabileceiniz demek
deildir. Riskleri minimize etmek için yapmaniz
gerekenleri yine yapmalisiniz:
· Mallarin güvenli bir ekilde
ambalajlandiindan emin olun, sigorta
risklere kari yapilir, kötü paketleme
neticesinde oluan kayiplara kari deil.
· Nakliyede kullanilacak araçlarin bakimini
salayin.
· Alicinin kisa sürede oluan kayip hasarlara
ilikin haber almasini salayin.
21.4. Risk Yönetimi
Bir ticari ilemde sati koullari, mallarin
tainma masraflarinin kime ait olduunu belirler.
Alicinin ve saticinin hangi ölçüde neyi ödeyecei
sati sözlemesi ile belirlenir.
· Belgelerin elde edilmesi
· Lisans ve izinler
· Yük organizatörü kullanmak
Sati artlari ayni zamanda mala gelebilecek
zararin nasil yönetileceini de belirler. Hangi
noktada riskin bir taraftan dierine geçecei sati
artlarinda belirlenmi olmasi gerekir
Çou genel artlari Incoterms'de bulabilirsiniz.
Incoterms'e göre saticinin alici yararina sigorta
yaptirabilmesinin iki ekli vardir:
· CIF ­ Cost, Insurance and Freight ­ bu
durumda satici açik teminat temelinde bir
sigorta yaptirir.
· CIP ­ Carriage and Insurance Paid to ­ (Bütün
taimalarda kullanilir)
ICC (Institute Marine Cargo Clauses) `A' ve
`B'ye göre, satici sevkiyat bedelinin yüzde 110'u
deerinde sigorta yaptirilmalidir.
`C' ile balayan teslim ekillerine göre eer
saticinin sigorta yaptirilmasi isteniyorsa minimum
teminat salanir. Bunlar diinda kalan Incotermsler
aliciya ya da saticiya sigorta yaptirma zorunluluu
getirmez. (Bkz. Incoterms ­ Teslim ekilleri)
21.5. Risk Kapsam Seçenekleri
Marine Insurance ile mallariniz da oluabilecek
kayip ya da hasar risklerini teminat altina
alabilirsiniz. Denizdeki ve karadaki, bütün yolculuk
esnasindaki, riskleri kapsar. Temel kontrata ek
maddeler ekleyebilirsiniz.
`A' maddelerini tesis etmek
Bunlar tüccara en yüksek prim kariliinda
en yüksek teminati salar. Sava ve grev hariç
pratikteki bütün riskleri kapsarlar.
Benzer maddeler hava taimaciliinda da
kullanilir.
`B' ve `C' maddelerini tesis etmek
Bunlar bir dizi riski teminat altina alir. Hasar
ya da kayip sorumluluklari makul sebeplerle
taraflardan birine yüklenebilir (`reasanably
attributable' basis) `C ` maddelerinin kapsami daha
azdir dolayisiyla fiyati da daha düüktür.
Genel Ortalama
Standart marine sigorta poliçesi ortalama
talepleri karilar. (hasar ve kayiplari) Böyle
durumlarda kargo sahiplerinin hasarini kompanse
eder.
Doal Afetler ve Sava
Uluslararasi yasalara göre, taiyicilar doal
afetlerden, savalardan ve sivil ayaklanmalardan
sorumlu deildirler. Çou sularda gözüken
korsanlikta sava durumu olarak kabul edilir.